• Eet vooral vetarm vlees zoals kip, kalkoen of konijn of magere stukken runds-, varkens- of lamsvlees.

 

  • Drink meer water per dag en stap af van je dagelijkse dosis cafeïne, suiker en alcohol.

 

  • Neem je tijd voor je maaltijd en kauw rustig op je voedsel. De spijsvertering begint al in je mond. Door beter te kauwen en rustig te eten geef je je lichaam ook rustig de tijd om het voedsel te verwerken. Als je dit doet zal je minder last krijgen van een opgeblazen gevoel of darmproblemen na de maaltijd.

 

  • Zorg voor een goede levenshygiëne. Daar hoort zeker fysieke activiteit bij, maar roken uiteraard niet.

 

  • Zorg voor een evenwichtig gewicht. Mensen met overgewicht zijn gevoeliger voor spijsverteringsproblemen.Verhoog het aantal maaltijden per dag maar eet kleinere porties. Liever 4-5 kleine maaltijden per dag dan 2-3 grote maaltijden.

 

  • Beperk de consumptie van gefrituurde gerechten en van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vetstoffen.

 

  • Eet meer gefermenteerde melkproducten. Nuttig vooral probiotica die een goede spijsvertering helpen te bevorderen en je darmflora op peil helpen te houden. De meest gebruikte probiotica zijn melkzuurbacteriën. Deze kun je van nature ook vinden in zuurkool, yoghurt en salami, maar dan zijn ze niet zo werkzaam.