Een overzicht van 4 innovaties achter plantaardige voeding.

Innovatie 1: ruimer assortiment

Waar plantaardige voeding vroeger beperkt bleef tot een brik sojadrink, is het assortiment vandaag ruimer dan ooit. “Naast soja werken we met heel wat nieuwe ingrediënten, zoals amandel, hazelnoot, kokosnoot, rijst en haver”, zegt Wim Bauwens, commercieel directeur van een producent in plantaardige voeding. “Ook  boren we andere productcategorieën aan zoals drinks, desserts en plantaardige alternatieven voor yoghurt en room.”

Innovatie 2: bewuster leven

Meer en meer mensen integreren soja en andere plantaardige producten bewust in hun dagelijkse voeding. Deze producten passen immers in een gezonde en gebalanceerde levensstijl. Volgens een aanbeveling van het Amerikaans Kankerfonds zouden we ons eetpatroon moeten opsplitsen in twee derde plantaardige voeding en één derde dierlijke voeding (zoals zuivel, vlees, boter en eieren). Vandaag helt die balans nog te veel over naar de andere kant.

Plantaardige voeding is ook goed voor de gezondheid van de planeet. “Het verschil tussen de productie van één liter koemelk of één liter sojadrink is aanzienlijk, als je kijkt naar de impact op het milieu”, weet Wim Bauwens. “Voor de productie van één liter sojadrink heb je 2,5 keer minder water nodig, drie keer minder land en vijf keer minder CO2-uitstoot.”

Innovatie 3: een positieve keuze

De plantaardige voedingsindustrie heeft al een hele evolutie doorlopen. “Vroeger kozen mensen voor soja omdat ze een koemelkallergie hadden of lactose-intolerant waren. Vandaag wordt plantaardige voeding meer en meer een positieve keuze”, meent Chantal Poppe, commercieel directeur bij een producent in plantaardige biologische voeding. “Consumenten kopen het omdat ze het lekker vinden en omdat ze een steeds groter assortiment hebben om uit te kiezen.”

Innovatie 4: minder suiker

Minstens zo opvallend is de tendens om suikers te weren uit plantaardige producten. “We schaven onze recepten constant bij, om het suikergehalte verder naar beneden te halen”, zegt Wim Bauwens. “Daardoor bevatten onze plantaardige drinks met een smaakje nu minimum 30% minder suikers dan de marktreferenties voor zuivel met een smaakje.” Bauwens merkt nog op dat plantaardige producten met kokos en citrus momenteel heel goed scoren bij de consumenten. “Het zijn zomerse smaken die tot de verbeelding spreken.”