X Een kopje koffie…of drie

Wat is er nu­­­ verleidelijker dan een kopje koffie te drinken als je je moe voelt? Denk je ook vaak zo? Dan ben je niet alleen, want cafeïne geeft je tijdelijk een verkwikkend gevoel. Na drie tot vier minuten zit de helft van de cafeïne al in je bloed. Het is daarom dan ook niet onlogisch dat veel mensen naar een tas koffie grijpen als ze een opkikkertje nodig hebben. Cafeïne behoort tot de drugs en valt in dezelfde categorie als cocaïne, waardoor het verslavend werkt. Het is bovendien enkel een tijdelijke oplossing en werkt vochtafdrijvend. Cafeïne zit trouwens niet alleen in koffie. Ook onder meer thee, energieshots, frisdranken en chocolade(melk) bevatten deze stof. Je vindt in frisdranken en chocolade(melk) echter niet alleen cafeïne terug. Deze dranken bevatten ook veel suiker, wat een (vals) effect van energie geeft.

X Dat éne chocolaatje

We grijpen dus ook massaal naar suiker als we ons moe voelen, bijvoorbeeld ‘s namiddag of ’s avonds na het eten. Logisch, want suiker behoort tot de koolhydraten en die heb je nodig voor je energievoorziening. Suiker geeft echter een tijdelijk, vals gevoel van energie. Als je bloedsuikerspiegel stijgt, gaat de alvleesklier automatisch insuline aanmaken. Eet je te veel suiker, dan gaat de alvleesklier veel te hevig werken waardoor je suikerspiegel in een recordtempo zal dalen. Je zult hierdoor opnieuw zin in iets zoets krijgen, waardoor je lichaam opnieuw insuline produceert, maar dan nóg meer dan ervoor. Met andere woorden, het is een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken valt.

X Niets beter dan stevige winterkost

Naast suiker verorberen we ook graag stevige, calorierijke winterkost in de koude periodes. Nochtans zijn er - in tegenstelling tot koffie en suiker - geen fysieke oorzaken waarom we liever een stevige pasta of boerenkool met worst in plaats van een salade eten voor meer energie. Het is een feit dat het lichaam meer energie nodig heeft als het koud is, maar dat percentage is te verwaarlozen en daarbovenop leven we met centrale verwarming in huis, dus dat argument gaat niet echt op. In tegendeel zelfs: het lichaam heeft minder calorieën nodig aangezien je veel meer binnen zit en minder beweegt.

V Meer bewegen geeft energie

Meer bewegen is een van de grote pijlers als het aankomt op het opkrikken van onze energievoorraad. Het vraagt dan wel een inspanning om je sportoutfit aan te trekken, maar eenmaal je bezig bent, geeft sporten alleen maar meer energie. Bovendien voel je je nadien gelukkiger dankzij de vrijgekomen serotonine en endorfine.

V Juiste voeding is de basis

Neem ook je voeding eens onder de loep. Bevat deze voldoende vezels, zuivel, noten, peulvruchten, mager vlees, vis, groenten en fruit in allerlei kleuren? Ga ook eens voor een lichte, vegetarische maaltijd of een ‘groene smoothie’ met groene bladgroenten voor extra veel vitamines en mineralen.

V Voedingssupplementen als goede aanvulling

Ook voedingssupplementen zijn een goede aanvulling op je voeding, zodat je lichaam zeker geen vitaminen, mineralen en sporenelementen tekortkomt. Welke voedingssupplementen je inneemt, is afhankelijk van je levensstijl. Een combinatie van de vitamines B2, B3, B5, B6, B12, C en de mineralen ijzer en magnesium is in ieder geval geschikt als je je moe voelt.