We krijgen steeds meer suikers binnen, wat leidt tot meer mensen met suikerziekte, overgewicht en tandbederf. De Wereldgezondheidsorganisatie roept op om de inname van toegevoegde suikers drastisch te beperken, tot 25 gram per dag. Ter vergelijking: in een blikje cola zit 26 gram suiker. Dus, laat dat stukje taart liggen en kies voor fruit. Gezond én lekker!

TIP # 1: Hou je aan 5 porties fruit en groenten per dag.

Wie voldoende fruit en groenten eet, heeft minder kans op bepaalde aandoeningen zoals diabetes, hypertensie, hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast geeft fruit een verzadigd gevoel, waardoor je minder snoept, en krijgen fruiteters minder vaak te maken met vervelende ziektes zoals verkoudheid en griep. Één portie moet ongeveer de grootte van je vuist zijn, bijvoorbeeld 1 appel of 6 aardbeien.

TIP # 2: Vergeet de sinaasappels niet!

Sinaasappels verrichten wonderen. Het CSIRO (CommonwealthScientificand Industrial Research Organisation) schrijft dat het eten van één sinaasappel per dag de kans op mond-, strottenhoofd- en maagkanker verkleint met maximaal 50%.

TIP # 3: Zorg voor fruit op het werk.

Mensen eten vaker fruit wanneer het voor het grijpen ligt. Fruit op het werk is niet enkel gezond voor je werknemers, maar ook voor je boekhouding. De aankoop van fruit voor je werknemers wordt namelijk beschouwd als een sociaal voordeel en is 100% fiscaal aftrekbaar. Hierdoor krijg je als bedrijf 33.99% terug van de overheid!

TIP # 4: Pas op met pompelmoes wanneer je medicatie neemt.

Furanocumarine, een stof die in grote mate aanwezig is in pompelmoes, werkt in op de enzymen in je lichaam die de actieve stoffen van medicatie afbreken. Hierdoor worden deze stoffen veel trager afgebroken, en kunnen ernstige bijwerkingen optreden, zoals hartstilstand of plotse dood. Raadpleeg je arts dus wanneer je medicatie neemt.