Het enige wat je nodig hebt is een flinke portie chauvinisme, afgekruid met de beste lokale smaken. Want vaderlandsliefde, die gaat pas écht door de maag. Belgische landbouwers en brouwers werken elke dag keihard om (h)eerlijke groenten, fruit, vlees, zuivel, bier, water, ... op ons bord of in ons glas te serveren. Zij mogen ook weleens een duwtje in de rug krijgen, vindt Valerie De Smet, brand & services manager bij Carrefour. De supermarktketen startte onlangs een campagne op, ‘Word Belgetariër!’, die 100% Belgische producten moet aanprijzen bij de consumenten.

In de achtertuin

Wie Belgetariër wordt, steunt onze producenten en onze economie. Tegelijk is het ook voor je eigen portefeuille beter om Belgische producten in je winkelmandje te leggen. “Omdat we deze producten in grote volumes kunnen inkopen, krijgen we er een gunstige prijs voor”, zegt De Smet. Door de lage transportkosten heeft ook het milieu er baat bij.

Belgische groenten en fruit worden gewoon in onze achtertuin geteeld, en hoeven niet eerst de wereld rond te reizen. De seizoenen spelen eveneens een heel belangrijke rol voor Belgetariërs, stipt De Smet aan. “Wanneer je Belgisch eet, volg je het verloop van de seizoenen en geniet je dus van producten die op hun best zijn, en de meeste smaak hebben.”

Onbekend is onbemind

Niets dan voordelen, dus. Maar wat is het uiteindelijke doel van de campagne? “Het zou mooi zijn als mensen er niet meer bij stilstaan dat ze lokaal consumeren. Dat het een natuurlijke keuze wordt om producten uit België te kopen”, meent Valerie De Smet. Vooral onbekende Belgische producten moeten nog meer hun weg vinden tot bij de klant, geeft ze aan.

“Chocolade en bier koopt iedereen, maar pastinaak of rode witloof passeren veel minder snel langs de kassa. Terwijl die producten in het seizoen echt heerlijk smaken: zacht, lekker en delicaat.” Toch ziet De Smet steeds meer klanten nadrukkelijk naar Belgische vlagjes speuren op de verpakking. “We zijn op de goede weg: Belgen hechten alsmaar meer waarde aan de oorsprong van de producten die ze kopen. Binnenkort zijn we allemaal Belgetariërs.”