Maak tijd voor je ontbijt

Rustig samen ontbijten is een beetje samen wakker worden. Maak daarom tijd voor je ontbijt, tijd voor je lichaam om energie op te doen voor de komende dag. Dek alvast ’s avonds de tafel en zet het koffiezetapparaat in orde. Die kostbare minuten kan je ’s morgens beter besteden aan het ontbijten zelf.

Geef het goede voorbeeld

Heb je kinderen? Geef ze dan het goede voorbeeld en ga niet zelf zonder ontbijt de deur uit. Goed gedrag dat goed wordt aangeleerd, doet goed volgen. Uit studies blijkt trouwens dat kinderen die niet ontbijten meer kans hebben op overgewicht en minder geconcentreerd zijn op school.

Brood uit de vriezer

Wil je ’s morgens vers brood eten maar er is geen bakker in de buurt? Geen nood. Vries een aantal verse broden in, wanneer het jou past. Zorg er wel voor dat ze in een goed gesloten plastic zak zijn verpakt. ’s Avonds voor het slapen gaan haal je het brood eruit en ’s morgens is het volledig ontdooid. Vergeten? Haal ’s morgens een paar sneden eruit en steek ze even in de microgolfoven.

Ga ’s morgens vreemd

Afwisseling doet eten. Ga daarom eens vreemd. Maak Marokkaanse pagrir of gringo, een soort pannenkoekjes met gaatjes erin en boter. Alleen al de geur. Heerlijk! Het Turkse ontbijt kenmerkt zich vooral door frisse groenten: tomaten, komkommer en wortel worden naast de schapenkaas gezet. En vergeet de olijven, zoete confituur en honing niet. Smakelijk!

Echt geen tijd?

Echt geen tijd om even rustig te zitten? Sla het ontbijt niet over, maar neem het mee! Een dubbele boterham met kaas maak je supersnel. En het smaakt straks op kantoor net zo lekker.