Westerse eetgewoonten verstoren evenwicht

De inname van deze twee soorten vetzuren moet steeds in evenwicht blijven. Onze westerse eetgewoonten en voedingsmiddelen zorgen er echter voor dat we vandaag ongeveer 15 maal meer omega-6-vetzuren eten dan omega-3-vetzuren. Door dit onevenwicht worden we gevoeliger voor chronische inflammatie, hart- en vaatziekten en zelfs kanker.

Hoe kunnen we ons voedingspatroon verbeteren?

Gezond eten betekent dus niet enkel minder vetten maar ook de juiste vetten. Om minder omega-6 te eten kan je best industrieel bereide gerechten vermijden. Ook koekjes en croissants laat je beter opzij. De inname van omega-3 verhogen is daarentegen moeilijker, want ze zijn onder hun actieve vormen EPA en DHA enkel te vinden in vette vis, zeewier of visoliesupplementen.

Wetenschappelijke studie bewijst positieve effecten

Een dergelijke verbetering van het voedingspatroon geeft al snel positieve resultaten, zo blijkt uit een zeer recente wetenschappelijke studie bij 87 vrouwen met een verhoogd cardiovasculair risico (in de menopauze, met een licht verhoogde bloeddruk, een pre-diabetische neiging en overgewicht). De vrouwen werden in twee groepen verdeeld. Beide groepen moesten een identiek dieet volgen. Een van de twee groepen kreeg daarbovenop dagelijks een supplement met 900 mg omega-3-vetzuren.

Na zes maanden vertoonden alle vrouwen een significant gewichtsverlies en een vermindering van de tailleomtrek. De vrouwen in de groep die omega-3-supplement kregen hadden echter verschillende bijkomende positieve effecten: hun bloeddruk was gedaald, hun neiging om suikerziekte te ontwikkelen was verminderd en ook de bloedmarkers van inflammatie waren gedaald. Deze groep had aan het einde van de studie dus een meer uitgesproken verbetering van hun cardiovasculair risico, dankzij de verhoogde inname van omega-3-vetzuren.