Opeenstapeling van gassen

Het lichaam zorgt er standaard voor dat de lucht en gassen in onze darmen op natuurlijke wijze worden geloosd. Gemiddeld laat een persoon met een normale spijsvertering en stoelgang tien tot twintig winden per dag. Hier merken we overigens niets van. Als de eliminatie echter niet vlot verloopt of de hoeveelheid gas te groot is, duurt de verwerking langer, wat een onaangenaam gevoel in de maag- en buikstreek veroorzaakt. De buik zet op en er kunnen klachten ontstaan zoals misselijkheid, krampen en darmrommelingen. Wanneer onze darmtransit te traag verloopt, nemen de darmen meer water uit de stoelgang op. Hierdoor wordt de stoelgang harder en droger. Dit bemoeilijkt de ontlasting waardoor we minder naar het toilet kunnen gaan.

Eetgewoontes

De beste remedie tegen een opgeblazen gevoel is het veranderen van je eetgewoontes. Sommige voedingsmiddelen bevatten immers meer gassen dan anderen. Bij constipatie ligt de oorzaak meestal in een vezeltekort. Vetrijke producten die veel suiker, koolhydraten en voedingsvezels bevatten, werken de opeenstapeling van gassen in de hand. Ook lactoserijke producten kunnen aanleiding geven tot extra gasvorming. Denk maar aan melk, ijs en sommige kazen (feta, cottage, ricotta). Lactosearme kazen zoals emmental, gruyère, brie en camembert vormen geen probleem.

Daarnaast zijn kolen vaak boosdoeners voor een opgeblazen buik. Ook bier en koolzuurhoudende drankjes, wit brood, peulvruchten en uien zijn te vermijden. Als je snel last hebt van je darmen ruil je je koffie na de maaltijd best in voor een kruidenthee. Deze hebben een positieve invloed op de vertering en het opgeblazen gevoel. Verder kan het helpen je maaltijden in kleinere porties op te delen. Zo eet je beter vijf maal per dag een kleine maaltijd in plaats van drie grote. Eet niet te snel en neem goed de tijd om te kauwen. Zo voorkom je dat je te veel lucht inslikt. Een laatste tip is een fikse wandeling van minimaal een kwartier na de maaltijd. Tijdens een wandeltocht komen er namelijk hormonen vrij, die de spijsvertering bevorderen.