• Informeer je vooraf goed voor je het lidmaatschap van een paardrijschool aangaat. Worden de veiligheidsregels in acht genomen. Voel je je comfortabel met de instructeurs? Neem indien mogelijk iemand met paardrij-ervaring mee voor advies.
     
  • Als beginner kies of aanvaard je best het kalmste paard.  
     
  • Draag altijd een helm, ook al heb je het rijden onder de knie en is het maar voor een kort eindje. Steeds meer ruiters, ook die met jaren ervaring in het zadel, dragen een beschermende vest die bij een val een gedeelte van de schok opvangt en daarmee je ribben en wervelkolom spaart.
     
  • Draag geen kledij of accessoires waarmee je kan blijven vasthaken aan takken of je eigen beugels.
     
  • Dat je na een val zo snel mogelijk terug het zadel in moet is een fabeltje. Neem na een val de tijd om te recupereren en terug het nodige vertrouwen op te bouwen.
     
  • Om dezelfde reden is het ook beter – en veiliger – om zo snel mogelijk af te stijgen wanneer je je om gelijk welke reden niet (langer) comfortabel in het zadel voelt. Lukt het je die dag niet meer, dan is er altijd een volgende. Zo maak je meer kans om je vertrouwen te herstellen en vermijd je dat een mogelijk gevaarlijke situatie escaleert.
     
  • Sluit een gepaste verzekering af. Je makelaar en de paardrijschool kunnen je daarbij van advies dienen.
     
  • Hou je aan de regels van de piste en daarbuiten aan het verkeersreglement. Iedere ruiter die de openbare weg betreedt te paard of met zijn paard aan de hand, moet over voldoende fysieke kwaliteiten, kennis en vaardigheden beschikken om het dier onder controle te houden.
     
  • Blijf je altijd bewust van het feit dat je met een krachtig dier omgaat. Respecteer het karakter ervan.
     
  • Heb je rugproblemen, raadpleeg dan een arts. In sommige gevallen is paardrijden zelfs goed voor het verbeteren van je houding en verstevigen van rug- en buikspieren.