Waaruit bestaat de meerwaarde van de toeristische sector in Vlaanderen?
 

"Eerst en vooral is de bezoekersindustrie goed voor 4,5% van het Vlaamse BBP (bruto binnenlands product) en 245.000 jobs in Vlaanderen en Brussel. Maar toerisme is ook meer dan dat: je toont je gastvrijheid en ook een zekere trots op het eigen patrimonium en het eigen metier, zoals dat van chefs, brouwers, designers,... En van verscheidene toeristische investeringen genieten Vlamingen uiteraard ook zelf."

 

Welke evoluties verwacht u in de toekomst voor het toerisme in Vlaanderen?
 

We komen nu bij het toerisme 3.0: van een bezoekerseconomie zijn we geëvolueerd naar een belevingseconomie.

"In 2030 zal het aantal bezoekers quasi verdubbeld zijn. We zullen dus op zoek moeten naar een manier om de toerist een kwalitatieve beleving aan te bieden zonder de leefbaarheid van de bestemming in het gedrang te brengen. Dat is het concept van de ‘florerende bestemming’: het toerisme moet er mee voor zorgen dat een lokale gemeenschap floreert."

"Zo komen we bij het toerisme 3.0: van een bezoekerseconomie zijn we geëvolueerd naar een belevingseconomie en nu stellen we de florerende gemeenschappen centraal. Uit onderzoek blijkt dat de intense beleving van de cultuur, met een focus op de eigenheid van de bestemming en het ontmoeten van mensen, essentieel is voor de algemene perceptie van de bezoekers. Die beleving kan enkel overeind blijven als we voldoende rekening houden met de kenmerken van de lokale gemeenschap."

 

We horen steeds vaker berichten over steden en landen die kampen met ‘overtoerisme’ (Barcelona, Amsterdam, …). Wordt dat ook in ons land een probleem?
 

Om toestanden van overtoerisme zoals in Venetië of Amsterdam te vermijden, moeten we focussen op duurzaamheid.

"Spanje en Italië zijn veel sterker afhankelijk van het toerisme. Uit het draagkrachtonderzoek van Toerisme Vlaanderen blijkt dat onze bevolking nog steeds positief staat tegenover toerisme. We hebben gelukkig nog voldoende capaciteit in Vlaanderen. Om toestanden zoals in Venetië of Amsterdam te vermijden, moeten we focussen op duurzaamheid. We willen niet méér bezoekers, puur gericht op volume, maar meer van de juiste bezoekers, met name een match van de bezoekers met de troeven én de draagkracht van de bestemming."

 

Wat vinden Vlamingen zelf de belangrijkste troeven van hun eigen regio?
 

"Vlamingen zullen nooit eerst hun eigen land of regio noemen als het over reiservaringen gaat. Het zou prachtig zijn als meer Vlamingen een ambassadeursrol zouden opnemen. Er is op dat vlak een enorm potentieel. Zes miljoen ambassadeurs … Daar kan geen enkel marketingbudget tegen op. Los daarvan omschrijft een Vlaams reputatieonderzoek de gastronomie, de fiets- en wandelmogelijkheden en de beleving van het historisch erfgoed in de kunststeden als onze belangrijkste troeven. In het buitenland hebben wij gedurende 40 jaar traditionele productpromotie gevoerd. Nu zetten we het vakmanschap van de productontwikkelaars, zoals modeontwerpers of brouwers, in de verf. Er wordt dan bijvoorbeeld minder op het bier als klassiek product en meer op de innovatie van de maker gefocust. Vlaanderen is niet langer alleen maar een land van bier en chocolade."