Dat kan gaan van de wijze waarop de designers hun collecties voorstellen tot het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen.

Creatief en zakelijk

“Een goede business bestaat uit een combinatie van creatief talent en een partner met een sterk zakelijk inzicht”, zegt Agnes Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. “Het is onze taak om het ondernemerschap in de modesector te bevorderen. Zo begeleiden we heel wat opkomend talent. Eén van de eerste tips die we ontwerpers geven, is het zoeken van een partner die het zakelijke aspect onder zijn hoede neemt. Naast het zakelijke coachen, helpen we hen ook om zich te oriënteren op de internationale markt. Wie het in de mode wil maken, moet immers meteen zijn pijlen internationaal richten.”

Fashionable

Modehuizen en modeproducenten van bij ons genieten niet alleen wereldfaam, ze zijn bovendien in staat om modemerken een extra boost te geven om zo een sterk merk op de kaart te zetten of een uitgeblust merk nieuw leven in te blazen. Door ontwerpers aan te spreken kan je een merk fashionable maken. Zo werkt schoenenfabrikant Ambiorix uit Tongeren reeds verschillende collecties samen met ontwerper Tim Van Steenbergen. Een dergelijke samenwerking helpt het fashionelement van een bedrijf naar omhoog te halen.

Een sympathiek en bekend gezicht vragen om het boegbeeld van je merk te worden, zorgt dan weer voor herkenning en vertrouwen bij de consument. Daarnaast werken in het oog springende engagementen imagoversterkend. Momenteel zijn de officiële partners voor de Olympische en Paralympische Spelen niet weg te slaan. Een hip en eigentijds logo is bovendien onontbeerlijk, want het verschaft een merk een bepaalde ‘look’ en ‘feel’.

Flagship Store

Interessant zijn eveneens flagship stores. “Flagship stores zijn belangrijk om een imago neer te zetten”, weet Wené. “Maar het is even belangrijk voor de buurt van de stad om een modekwartier te creëren, een centrum waar publiek op afkomt. Ik denk dan onverminderd aan de zaken van Dries Van Noten en Ann De Meulemeester aan het Zuid. Het is goed voor de zichtbaarheid, het imago en het toerisme in de stad. De betekenis ervan gaat erg breed.”