Hoe is uw samenwerking met ‘Vlaanderens Trots’ ontstaan?

“Ieder jaar maken we in een reportage vier gerechtjes, waarin we de troeven van een deelsector uitlichten. Mijn rol is om mensen te inspireren door te tonen wat wij zoal met die producten doen. De voorbije jaren kwamen de varkenssector en de legkippenhouderij aan bod, initiatieven waar ik regelmatig in positieve zin op aangesproken ben. We zetten nu al voor het derde jaar op rij een deelsector in de kijker, dus we mogen toch spreken van een succes.”

Wat is de link tussen uw werk bij Hertog Jan en ‘Vlaanderens Trots’?

“Wij hebben zelf een klein landbouwbedrijf gekoppeld aan ons restaurant. Door zelf ter plaatse te gaan bij de varkenskwekers en de legkippenhouderijen, herkende ik meteen de uitdagingen die leven in de sector. We zijn bovendien allemaal bezig met natuurproducten. Dat heeft voor een groot deel te maken met gevoel en emotie. De Vlaamse landbouwers steken hun hart en ziel in hun werk. Ik heb enorm veel respect voor die ambacht.”

Wat is uw persoonlijk doel met ‘Vlaanderens Trots’?

“De filosofie die ik wil overbrengen, is dat men meer in de buurt moet zoeken naar lokale en biologische producten. Het hoeft niet altijd van ver weg te komen om speciaal te zijn. Er is zoveel moois rondom ons terwijl we het amper beseffen. Als iedereen in gepaste mate zijn bijdrage zou leveren, dan zouden we een aanzienlijke boost kunnen geven aan onze landbouwers.”

Wat zou verder kunnen helpen om lokale landbouwers te ondersteunen?

“Veel consumenten kopen onbewust, zonder er bij stil te staan waar een product vandaan komt. Als we de identiteit van onze lokale producten beter zouden benadrukken en aflijnen, dan zou de consument bewuster keuzes kunnen maken.

Ik denk dan aan duidelijk gelabelde producten of zelfs een Vlaamse versafdeling in supermarkten, naar analogie met de reeds bestaande biologische afdelingen. Ik ben ervan overtuigd dat de consument een dergelijk initiatief wel weet te appreciëren.”