“Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”. Wat Hippocrates in de vijfde eeuw voor Christus al beweerde, lijkt ook zesentwintig eeuwen later een niet te betwisten waarheid te zijn. Zo is ook gewicht verliezen op dit moment hipper dan ooit: we bannen maar al te graag elke gram koolhydraten uit ons menu, leven een maand van de flauwste soepen en verwarmen onze groenten liefst niet boven de 38°C om helemaal met de ‘raw food’ rage mee te zijn. De overtollige kilo’s vliegen er bliksemsnel af (die er hierna hoogstwaarschijnlijk allemaal opnieuw bijvliegen) en we voelen ons goed in ons vel, maar denkt onze buik hier wel hetzelfde over? Quasi alles wat via onze mond naar binnen gaat, heeft invloed op de duizenden bacteriën die in onze darmflora leven, ervoor zorg dragen is dus de boodschap. Met deze do’s en don’ts in je achterhoofd ben ik ervan overtuigd dat je darmflora je nog een heel leven dankbaar zal blijven.

  1. DO: VEZELS, VEZELS EN NOG EENS VEZELS

    Vezels uit bruin brood en groente of fruit zorgen er niet alleen voor dat je je lange tijd verzadigd voelt, ze helpen ook voor de aanmaak van goede bacteriën in je darmflora. De vezels uit brood en andere tarweproducten zijn net iets minder mild voor je maag, eet dus bij voorkeur vezels uit groente en fruit.

    Op je boodschappenlijstje: bosbessen, bananen, artichok, asperge, haver, donkerbruin brood, pumpernickel & suikervrije muesli
     
  2.  DO: KAUWEN HELPT

    Kauw minstens tien maal op je eten, gezien de spijsvertering al begint in de mond.
     
  3. DO: GEFERMENTEERDE PRODUCTEN

    Gefermenteerde producten bevatten melkzuurbacteriën die een gezonde darmflora creëren. Maak zuurkool bij voorkeur zelf, wanneer je het in blik koopt is dit vaak al gepasteuriseerd en zijn de gezonde bacteriën grotendeels verdwenen. Zelfs een glaasje rode wijn kan een steentje bijdragen.

    Op je boodschappenlijstje: yoghurt, zuurkool, karnemelk, rode wijn
     
  4.  WATER MET CITROEN EN HONING

    Vul een groot glas met warm water, het sap van een halve citroen en een lepeltje honing. Drink dit magisch drankje elke ochtend op een nuchtere maag en je darmen schieten onmiddellijk in gang. Naast deze eigenschap kan dit drankje je ook helpen om enkele kilo’s kwijt te geraken, je energiepeil te boosten, je urinewegen vrij te maken én een slechte adem te voorkomen. Fantastisch, toch? Let wel: drink het eerstkomende uur geen koffie, thee of andere warme dranken.
     
  5. DON’T: WEERSTANDBIEDENDE ZUIVELDRANKJES

    Drankjes zoals Actimel of Yakut bevatten soms onnodige suikers en veelal is de effectieve wetenschappelijke werking er niet van bewezen. Een goed alternatief: kefir, dit drankje kan je bijzoeten naar smaak, bevat net zoals andere gefermenteerde producten ook melkzuurbacteriën en het is wellicht een stuk natuurlijker van oorsprong.
     
  6.  DON’T: SUIKER

    Geraffineerde suikers zoals kristalsuiker en bruine suiker hebben een nefaste werking op de darmen. Ze komen je lichaam binnen zonder vezels of andere voedingsstoffen en ze verstoren ook de werking van je darmen door schadelijke stoffen naar binnen te brengen. Alternatieve zoetstoffen vind je uiteraard bij uitstek, de ene met een ietwat negatievere bijklank dan de andere: stevia, aspartaam, agave siroop, honing,…

    7. DON’T: KOOLZUURHOUDENDE DRANKEN

    Hoe aangenaam de smaak van bubbels in je mond dan mag voelen, ook deze dranken prikkelen je darmen op een negatieve manier. Af en toe een uitzondering op de regel maken is uiteraard toegelaten, maar elke dag is verre van aangeraden.