Wil je afvallen, energieker zijn en een fit en gezond lichaam hebben? Hou die doelstellingen dan in gedachten, begin bij 0 en verander, met een doelgerichte strategie, je stijl van leven. Je zult je lekker in je vel voelen, voor de rest van je bestaan.”

“Een gezonde levensstijl bestaat uit een reeks van gewoonten gebaseerd op de werking van je lichaam, met 3 hoofdpijlers: een gezonde geest, gezonde voeding en gezonde beweging.”

Gezonde geest

“Eerst en vooral moet je je gedachten in shape brengen; dan volgt je lichaam vanzelf. Met negatieve gedachten ga je nooit voldoende actie ondernemen. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze ‘dat niet kunnen volhouden’, maar een vitale levensstijl ‘volhouden’ is een contradictio in terminis. Nét omdat je iets moet volhouden is het geen levensstijl. Een gezonde levensstijl is een bewuste keuze waar je wel of niet achter staat.”

“Reset dus je hersenen. Je wilt een fit nieuw lichaam, en je wilt het nu? Stop dan met excuses maken, en begin er aan! Het enige wat je nodig hebt is drie weken wilskracht en discipline om je te focussen. Daarna kost het je geen moeite meer de principes toe te passen, want dan is dit de stijl van je leven geworden.”

Gezonde voeding

“Voeding draait om balansen en regelmaat, en heeft een invloed op je lichaam, gedrag en gevoel. Koolhydraten, eiwitten en vetten gecombineerd met een variatie aan vitaminen en mineralen, voornamelijk uit plantaardig voedsel, groenten en fruit, verhogen de energie van elke cel in je lichaam. Eet gestructureerd, drink regelmatig water, sla geen maaltijden over en neem porties die in relatie staan tot je levensstijl.”

“We kunnen ons smaakpatroon ook herstellen. Een week smaakontwenning, zonder koekjes en frieten, lost al heel veel op. Is je lichaam goed gevoed, vermindert je drang naar zoet. Uiteindelijk zal je lichaam vragen om fruit en andere gezonde snacks, in plaats van geraffineerde suikers.”

Gezonde beweging

“Lichamelijke inspanning verhoogt de stofwisseling. Voor een goede stofwisselingsbasis heb je elke dag minstens een stevige wandeling nodig. Zo zorg je voor een minimale activatie van je hart- en longsysteem, maar stimuleer je ook je darmen en activeer je je lymfeklieren. Je dynamiseert als het ware je leven, en creëert een basisgezondheidseffect.”

“Daarnaast kan je trainen voor een goede conditie. Je zult je sterker voelen, vitaler en leniger. Door een gerichte training ga je ook hormonen aanmaken die je lichaam helpen vet te verbranden. En ook krachttraining heeft grote gezondheidsvoordelen: het bevordert de algemene stofwisseling, voorkomt rug- en nekklachten, versoepelt je gewrichten, beschermt je tegen osteoporose en ga zo maar door.”

“Spieren maken, samen met onze longcapaciteit, van ons lichaam een zeer efficiënte vetverbrandende machine. Wil je in shape blijven, zorg er dan voor dat je je spieren niet verliest door inactiviteit. Onderhouden we deze niet, verliezen we elke tien jaar 1 kilo spiermassa!”

“Als laatste: ga naar buiten. Licht en lucht zijn enorm belangrijk voor ons lichaam om optimaal te kunnen functioneren. Je slaapt ook veel lekkerder als je voldoende buitenlucht ingeademd hebt doorheen de dag.”

Resultaat

“Activeer je gezond verstand, en begin nu aan je nieuw leven. Eens je weet welk resultaat je wilt behalen, en je ziet dat resultaat ook, krijg je controle over je lichaam en geest. Zo heb je jezelf een bepaalde levensstijl eigen gemaakt. Eenmaal je dat verband begrijpt, ben je gek om het niet toe te passen.”