“Sport is ongelooflijk gezond en biedt je lichaam allerlei voordelen. Je krijgt meer energie, je botten worden sterker en gezonder, je conditie gaat erop vooruit, je lichaamsgewicht daalt, en ga zo maar door. Maar door te sporten werken we ook preventief aan onze gezondheid. Het versterkt ons immuunsysteem, helpt hart- en vaatziekten voorkomen, verlaagt de bloeddruk en cholesterol, en vertraagt het verouderingsproces. Je verhoogt met andere woorden dus je levenskwaliteit.”

“Sport is zo goed voor ons, maar toch bewegen we nog te weinig; en dat komt onze levenskwaliteit niet ten goede. Zitten is als het ware het nieuwe roken geworden. Wel bestaan er gelukkig steeds meer tools en applicaties die ons aanzetten en helpen meer te bewegen; dat kan ik alleen maar toejuichen!”

Start2Run

“Start2Run begeleidt lopers om te bewegen op een gezonde manier. Door middel van verschillende loopschema’s word je aangezet om te lopen in je eigen tempo, tijd en ruimte. Gezondheidstips leren je daarnaast hoe jij op een gezonde manier moet sporten. Zo kan je bijvoorbeeld zien wat jouw ideale trainingshartslag is en kom je meer te weten over blessurepreventie. Tijdens het lopen krijg je motiverende boodschappen en je favoriete muziek te horen, waardoor je extra zin krijgt om te bewegen en dus al snel resultaat zal merken van je training.”

 “Start2Run is een applicatie voor iedereen. Zowel de beginnende als gevorderde loper kan door haalbare doelen te stellen werken aan zijn of haar fysiek. Je kunt in je eentje lopen of met een looppartner en je hoeft je niet in te schrijven bij een sportclub. Je kunt bij wijze van spreken gewoon je deur uitstappen, op elk moment van de dag, en aan je training beginnen.”

“De applicatie is ondertussen een groot succes in Vlaanderen, en telt al zo’n half miljoen gebruikers. Ik had nooit gedacht dat het zo’n vaart zou lopen, maar ben heel blij met de uitkomst. De perceptie rond lopen is van ‘saai’ en ‘een opdracht’ geëvolueerd naar iets wat leuk is en waar we de voordelen van inzien.”

Voeding

“Naast beweging is voeding erg belangrijk voor een gezonde levensstijl. Wat je voedingspatroon best inhoudt, hangt van persoon tot persoon af, maar er zijn enkele algemene regels die voor iedereen gelden: eet de juiste vetten, spring matig met suiker om, drink genoeg water en eet voldoende groenten en fruit. Zorg ervoor dat je er een gebalanceerd en gezond voedingspatroon op nahoudt, en zie voedsel dus niet enkel als ‘vulsel’. Maak ook de juiste combinaties op je bord: kies voor koolhydraten met groenten of voor proteïnen met groenten, maar liefst niet alles samen. Eet ook niet te laat, want je maag kan je voeding niet meer goed verteren als je net voor het slapengaan eet.”

Continue flow

“Alles draait om balansen en een continue flow van beweging door onze dagen heen. Enkel drie keer per week intensief sporten is dus niet voldoende. Parkeer je auto net iets verder van de supermarkt, eet je middageten al wandelend op of ga tijdens je pauze even een frisse neus halen.”

“Het belangrijkste bij sport is dat je iets kiest wat je graag doet, en als je liever iets anders doet dan lopen, yoga bijvoorbeeld, waarom niet? Zolang je er maar plezier aan beleeft. Sport is een soort me-time geworden, een nieuwe luxe.”