Eerst voelen, dan handelen en dan denken. Klopt dat?  

“Ja, ons buikgevoel is erg belangrijk, en dat durven we wel eens vergeten. We moeten ons buikgevoel weer leren vertrouwen, en ons contact met de natuur terug versterken. Dat buikgevoel is niet zomaar iets uit de lucht gegrepen. Meer en meer wetenschappelijke studies duiden op het belang van gezonde darmen en diens bacteriën. Onze voeding speelt daarbij wellicht de belangrijkste rol. Het is dus erg belangrijk dat we onszelf voeden met natuurlijke voeding, zoals we voor de industriële revolutie deden.

Onze darmen zijn belangrijker voor ons dan we denken?   

“Ja, de darmen hebben een enorm intelligent zenuwstelsel dat onafhankelijk van onze hersenen werkt. Ze worden dan ook wel ons tweede brein genoemd. Er zijn al meerdere nieuwe disciplines die zeggen dat bij bepaalde problemen in onze hersenen, onze darmen onderzocht moeten worden, omdat de connectie tussen hersenen en darmen zo sterk is. En die connectie is iets wat wij over het hoofd zien. Er zijn verschillende studies lopende over ons buikgevoel, en onze darmen. Ik ben erg benieuwd wat uit die studies zal voortkomen, want dit zal een nieuwe kijk geven op de manier waarop we naar onze voeding, onze hersenen en onze darmen kijken.”

Met wat voor voeding houden we onszelf gezond?

“Voeding gaat om balansen, het is geen zwart-wit verhaal. Maar we moeten zo dicht mogelijk bij natuurlijke voeding blijven. 70-80% van wat je eet moet basisvoedsel zijn, voedsel dat ons lichaam en immuunsysteem versterkt, en waar onze cellen zich door kunnen vernieuwen. Dat is natuurlijk voedsel. De levende materie in deze voeding houdt ons gezond. De overige 20-30% bestaat uit comfort food; en dan zie je dat een mens meestal grijpt naar industriële voeding: koekjes, chips, frisdrank, ... Maar af en toe eens genieten van een frietje, of een croissant moet kunnen. De mens is een taai dier, wij kunnen best wat aan. Maar onze voeding mag niet enkel bestaan uit geraffineerde voeding. In de natuur vind je die producten niet; wij reageren daar niet goed op.”

Moeten we altijd voor biovoeding kiezen?

“Tot nu toe heb ik nog geen grote, overdonderende bewijzen gevonden waarin gesteld wordt dat biovoeding meer vitaminen en mineralen levert. Maar, wanneer ik mijn gezond verstand gebruik, lijkt het mij logisch dat bio gezonder is omdat het niet bewerkt is met pesticiden en andere chemische stoffen. Met de studies rond onze darmen die nog volop aan de gang zijn, ziet men ook dat pesticiden een deel van onze darmbacteriën doden, en deze hebben we broodnodig. Wat daar precies de gevolgen van zijn is nog niet duidelijk. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.”

Links en rechts gaan mensen op suikervrije diëten. Is dit goed voor ons lichaam?

“Wil je minder geraffineerde suikers binnenkrijgen, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Geraffineerde suiker wil zeggen dat ze de suiker uit zijn natuurlijke omgeving hebben gehaald, vb suiker uit suikerbiet. Enkel de geconcentreerde suiker blijft over. Op die manier komt suiker niet voor in de natuur en op zo’n hoge concentraties suiker reageren we niet goed . Het kaapt ons genotsysteem zo erg dat we worden gestimuleerd er meer van te eten. Zo gaan je bloedsuiker- en je insulinepijl enorm pieken, wat erg ongezond is. Daarom grijp je best naar suikers die nog in hun natuurlijke vorm verpakt zitten, zoals in fruit. Naast een klein deel fruitsuikers, zitten er in fruit vooral veel vezels en water. Het zijn net die vezels die er voor zorgen dat de fruitsuikers geleidelijke aan ons lichaam worden afgegeven. Daardoor piekt ons bloeduikerpeil niet. Bovendien levert fruit ook nog eens vitaminen, mineralen en andere secundaire stoffen die je juist heel heilzaam zijn voor ons lichaam en die vind je helemaal niet terug bij geraffineerde suikers, wat ik dode voeding noem.