Wat zijn de interieurtrends voor dit najaar?
 

Guillemine: “Interieurtrends zijn een weerspiegeling van wat zich afspeelt in de maatschappij. De economie draait opnieuw wat beter, de mensen hebben meer geld en die luxe zie je terugkomen in het interieur. Het leven is ook ‘gejaagder’, waardoor we steeds meer de behoefte voelen om thuis tot rust te komen. Wat er zich rondom jou afspeelt, zal altijd terugkomen in je woonstijl. Maar interieurstijlen veranderen, omdat de maatschappij dat ook voortdurend doet. Scandinavisch is lang het toverwoord geweest: redelijk sober, veel hout en wit. Daar stappen we nu wat meer van af: het mag kleurrijker en opzichtiger zijn. De stijl voor dit najaar en 2019 leunt aan tegen de roaring twenties, een tijd waarin de economie het ook bijzonder goed deed. We grijpen opnieuw naar luxueuzere en zachtere materialen - zoals fluweel en namaakbont - om een gevoel van geborgenheid te creëren.”

De stijl voor dit najaar en 2019 leunt aan tegen de roaring twenties.

Ozanne: “Qua materialen keren we terug naar de natuur. Marmer, glas, natuursteen, terracotta, steen met een grove korrel, enz. De imperfectie van de natuur mag tot uiting komen in een meubelstuk. Het komende jaar zal je alsmaar meer horen over de Japanse levensfilosofie Wabi Sabi. Die staat voor leven in het nu door de kracht van imperfectie en onvolmaaktheid. We moeten af en toe zelfs op zoek durven te gaan naar die imperfectie: breek een vaas in stukken en lijm die met een gouden hars. Vroeger werd een dikke nerf weggewerkt, nu wordt er zelfs naar gezocht.”

 

Het minimalistische maakt plaats voor meer luxe. Hoe vertaalt zich dat in de kleuren?
 

Ozanne: “De kleuren vloeien eveneens voort uit de natuur en spelen in op de nood om tot rust te komen. Het mag allemaal gezelliger en ook donkerder qua kleurenpalet. Denk aan specerijachtige tinten: curry, cayenne, kaneel,… Er zijn nog wel pasteltenten aanwezig in het interieur van 2019, maar dan eerder nude tinten en oudroze. De kleuren zijn warmer, gezelliger en komen dus in de natuur voor. Wanneer je naar buiten kijkt op een herfstdag, kan je al heel wat trendkleuren spotten.”
 


 

Guillemine: “Het mag allemaal wel spannender en gewaagder zijn. We gaan weer kleuren als tegenpolen tegenover elkaar zetten, zoals blauw en oranje of zwart en goud. Goud/messing wordt als krachtige accentkleur gebruikt. We grijpen terug naar de art-decostijl, maar evenzeer naar de kleurvlakken van de jaren 80. Denk hierbij aan de stijl van de Memphisgroep, een groep vormgevers die een tegenreactie vormde op het modernisme. Zij ontwierpen meubels en accessoires met felle kleuren, grafische vormen en versieringen. Die kitsch van toen voel je nu al soms terug. Geometrische patronen, grote kleurvlakken, asymmetrie, color blocking, het mág allemaal weer. Alles wordt gemixt en gematcht: jungleprints, bloemen, panters, flamingo’s of verschillende culturen kriskras door elkaar. Het is een uiting van het feit dat ons interieur weer vrolijker en luxueuzer mag. Kleur is terug in het land. Grijs en wit hebben gedurende 10 jaar gedomineerd, nu mag ons interieur weer warmte tonen.”

 

Zien we de jaren 20 en 80 ook terugkomen in het behangpapier?
 

Ozanne: “Behangpapier volgt uiteraard ook die trend. We zien heel wat geometrie, dierenprints en goudaccenten. Waar we vroeger slechts een bescheiden stuk van een muur met een printmotief gingen behangen, kiezen we nu voor een volledige ruimte. Behang is als kunst, daar wil je mee uitpakken. Ook andere creaties mogen bombastischer: geen klein lapje macramé, maar meteen een kamerhoog wandtapijt.”

 

Wat is de impact van al deze trends op de keuze van onze meubelen?
 

Mensen vinden vakmanschap opnieuw belangrijk. Een ambacht als pottenbakken kan op enorm veel interesse rekenen.

Guillemine: “In de meubelen zien we een shift naar meer elegante lijnen. Ze worden lichtvoetiger en kleiner, omdat we meer naar de stad trekken en dus ook compacter wonen. De muur mag in een felle kleur geverfd worden, maar alles wat in de ruimte staat, moet licht aanvoelen. Er wordt teruggegrepen naar stijlen van vroeger. Denk bijvoorbeeld aan de sfeer van een hotellounge, vrouwelijke lijnen en kwalitatieve materialen.”

Ozanne: “Mensen zijn de massaproductie beu, ze gaan bij het aankopen van meubelstukken dan ook op zoek naar puurheid en duurzaamheid. Daarnaast vinden ze vakmanschap opnieuw belangrijk. Ze gaan ook zelf aan de slag: zo kan een ambacht als pottenbakken op enorm veel interesse rekenen. Het proces van het maken neemt opnieuw een centrale rol in. Dat biedt rust in het hoofd, geeft meer voeling met de materialen en geeft een persoonlijke meerwaarde aan het uiteindelijke stuk dat in je interieur komt te staan.”