1. Een harde matras is gezond

Dit is een hardnekkig, oud fabeltje. Op een harde matras in zijlig kromt namelijk je middenruggengraat omdat deze je onderrug niet voldoende ondersteunt. De matras geeft bovendien geen ruimte aan de uitstekende lichaamsdelen wat pijn veroorzaakt. Bij buikliggers wordt de onderrug te hol en bij rugslapers gaat de onderrug te veel afvlakken.

Welk soort matras moet het dan wel zijn? Een “gezonde” matras is zacht maar ook hard waar nodig en bestaat uit verschillende zones. Dit wil zeggen dat de uitstekende lichaamsdelen kunnen “wegzakken” en dat de matras de onderrug en het hoofd ondersteunt zodat de ruggengraat in zijlig “recht” ligt.

2. Slapen met je arm onder het kussen kan geen kwaad

Als je jezelf erop betrapt dat je ’s ochtends vaak wakker wordt met je arm onder je kussen, mis je de nodige steun of heb je in zijlig te weinig ruimte voor je schouders. Het knelt de zenuwen in de schouder, arm en hand en komt overeen met slapen alsof er een gewicht van vijf kilo op je arm ligt.  Ergonomische kussens van zeer elastisch materiaal zoals natuurlatex, boekweit of spelt kunnen dit probleem oplossen.

3. Buiklig is niet ongezond

Buikliggers belasten hun wervelkolom meer als rug – of zijliggers omdat ze het hoofd automatisch moeten draaien om te ademen. Het is daarom bij ergonomische systemen een iets grotere uitdaging om de wervelkolom bij buikliggers te ondersteunen. Daarnaast komen er op termijn vaak nek – en hoofdpijn bij omdat het hoofd altijd gedraaid ligt.