Goed en voldoende slapen is van levensbelang. Zo zorg je namelijk voor je fysiek en geestelijk herstel van al je dagactiviteiten. Allerlei zaken kunnen er echter voor zorgen dat je te weinig nachtrust hebt. Zo word je prikkelbaarder, ben je minder alert, word je gevoeliger voor stress, en ga zo maar door. Onderstaande tips helpen je om van jouw slaapkamer een échte rustplek te maken.

Tip 1: Een bed op maat

Tweepersoons-, eenpersoons- of stapelbed. Het perfecte bed is voor ieder anders. Maar voorzie voor je slaapplaats sowieso voldoende ruimte in je kamer.

Tip 2: Neutrale kleuren

Kies bewust voor neutrale kleuren die je tot rust brengen. Grijs, blauw en groen zijn tinten die het aantal prikkels tot een minimum herleiden.

Tip 3: Subtiele verlichting

Licht heeft een grote invloed op je interieur. Ga daarom subtiel om met de verlichting naast of boven je bed. Zachte verlichting brengt je tot rust voor het slapengaan en laat je ogen wennen aan het donker.

Tip 4: Vermijd elektronica

Elektronische toepassingen krijgen best geen plaats binnen je slaapkamer. Zaken zoals een tv, laptop of mobiel toestel verstoren namelijk je rust. Het heldere licht van deze schermen onderdrukt de mogelijkheid om in slaap te vallen.

Tip 5: Rustgevende muurelementen

Je bed is het focuspunt van je slaapkamer. De muur achter je bed is daarom ook een belangrijk aandachtspunt. Vul deze muur op met datgene wat jou tot rust brengt wanneer je binnenkomt.

Tip 6: Voldoende ruime kleerkast

Je kleerkast is na je bed het belangrijkste meubelstuk in je slaapkamer. Voorzie hiervoor de nodige plaats zodat je er alles gemakkelijk in kunt wegbergen. Een opgeruimde kamer zorgt voor meer rust!

Tip 7: Spiegels geven een ruimtelijk gevoel

Vooral bij kleinere slaapkamers geven spiegels een idee van ruimte. Je vermijdt zo een benauwd gevoel en kunt in alle rust in slaap vallen.

Tip 8: Voldoende vrije ruimte

Denk eraan om doorheen je hele slaapkamer voldoende vrije ruimte te voorzien. Zo kan je overal zonder probleem rondstappen en vermijd je het risico om te vallen of ergens tegenaan te stoten.

Tip 9: Verluchting

Zorg voor voldoende verluchting in je slaapkamer. Zuurstofarme lucht heeft immers een slechte invloed op je slaapkwaliteit.