Geheugen

Slaap is erg belangrijk voor de gezondheid van de hersenen. De hippocampus, een deeltje in onze hersenen dat zorgt voor het opslaan van nieuwe informatie in het geheugen, reorganiseert zich tijdens het slapen en zorgt ervoor dat je weer fris voor de dag komt.

Het brein produceert ook afval, net zoals alle andere organen. Maar doordat de hersenen geen lymfenetwerk hebben, moeten die afvalstoffen via de buitenkant van de bloedvaten wegstromen. Onze hersencellen krimpen tijdens de nachtrust en maken zo plaats voor het wegvloeien van die afvalstoffen. Zo kunnen de hersencellen weer optimaal communiceren en volop nieuwe verbindingen maken.

Bovendien bevordert slaap de stressresistentie en is voldoende rust een vereiste om optimale intellectuele prestaties te kunnen leveren. Belangrijk voor de studenten en nachtuilen onder ons dus; jezelf schuldig voelen voor de ‘verloren’ studie- en werkuren in de nacht is voor niks nodig.

Gevolgen van slaapgebrek

Slaaptekort bezorgt je niet enkel wallen, het heeft ook een negatief effect op je hersenen wat al na één slechte nacht voelbaar is. Een slechte nachtrust zorgt ervoor dat je opstaat met een brein dat zich gedraagt alsof het dronken is. Maar liefst 24 uur zonder slaap komt overeen met een alcoholpercentage van 1 promille. Bovendien is het algemeen geweten dat het ontbreken van slaap op lange termijn angstgevoelens en depressies kan veroorzaken.

Op korte termijn kan een slechte nachtrust ervoor zorgen dat je geen prioriteiten meer kunt leggen. Alles lijkt belangrijk en je brein kan niet meer prioritiseren, vooral in een emotionele context wordt dit bijzonder moeilijk.

Een gezond slaapritme en iedere dag een onverstoorde, recupererende dosis slaap is de sleutel tot een langer (gezond) leven.