Natuurlijke ondersteuning

Op je zestigste zal je zowat 20 jaar van je leven al in bed doorgebracht hebben. Het is dus van cruciaal belang dat je elke nacht in een comfortabele houding kunt slapen. Ergonomische slaapsystemen zijn zo ontworpen dat ze ons lichaam op een natuurlijke wijze dragen, omdat ze de vitale draagpunten ondersteunen. Vooral ter hoogte van de schouders (waar we breder zijn) en het bekken (waar we zwaarder zijn), dient het bed zich perfect aan te passen aan onze lichaamsvormen.

Maar het meest fragiele onderdeel van het lichaam is de ruggengraat. Tijdens de slaap moet de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom optimaal behouden blijven. Een slechte ondersteuning doet de wervelkolom doorzakken, waardoor de druk op de tussenwervelschijven toeneemt. Resultaat: de slaper ligt niet goed en zal de hele nacht woelen om een betere slaaphouding aan te nemen.

Welke matras past bij jou

Om die reden is de matras zo belangrijk. Die moet de lichaamsdruk over een zo groot mogelijke oppervlakte verdelen zodat er geen spierspanningen optreden. Een goede matras kan je in verschillende hardheden kiezen, zoals soft, medium, stevig of extra stevig.

Maar met een matras alleen scoor je nog geen ergonomische onderscheiding. Veel hangt af van de combinatie met de matrasdrager, die in een soort ‘symbiose’ leeft met de matras. De matrasdrager moet niet enkel de druk van de schouders en het bekken opvangen, maar ook de andere lichaamsdelen ondersteunen. Zo kom je tot het ideale ergonomische bed dat zich aanpast aan het lichaam van de slaper.

De grootte van je bed                                                               

Ook de grootte van het bed speelt een niet te onderschatten rol. Er moet voldoende ruimte zijn om vanop je hoofdkussen gestrekt in bed te liggen. Idealiter is je bed nog 20 à 30 cm langer dan je lichaam. De breedte van het bed hangt af van je beenlengte en schouderbreedte. Personen met lange benen hebben voldoende ruimte nodig om de benen in zijlig te kunnen optrekken. Ook onrustige slapers nemen meer plaats in.

Kies je kussen

Tot slot mogen we het hoofdkussen niet vergeten. De schouder- en nekstreek zijn erg gevoelig en veroorzaken spierspanningen. Nekklachten verergeren bovendien vaak gedurende de nacht. Een goed hoofdkussen geeft een zachte en continue ondersteuning van zowel de nek als het hoofd. Het is bij voorkeur aanpasbaar in de hoogte en hardheid. Een aanrader is het orthopedische hoofdkussen dat aan al deze eisen voldoet.

Slapen is natuurlijk een zeer persoonlijke ervaring. Ergonomie is één ding, maar het is bovenal belangrijk dat je bed aangenaam en prettig ligt. Dat zal je slaapkwaliteit onmiskenbaar verhogen.