Hoe belangrijk is slaap voor jou?
 

“Het is essentieel om je lichaam te laten recupereren, zowel fysiek als psychisch. Dat laatste is iets wat mensen vaak vergeten. Het is namelijk pas in de REM-slaap dat we psychisch herstellen. Slaapenergie die je ’s nachts opbouwt, is onontbeerlijk voor de levensenergie van overdag. Een slaapritueel kan daarbij helpen. Bij mij begint dat bij het uitzetten van alle schermen - tv, computer én telefoon - ruim een halfuur voor ik in bed kruip. Het is belangrijk dat er geen blauw licht meer is, omdat onze hersenen dat aanschouwen als daglicht, waardoor het slaaphormoon melatonine niet wordt aangemaakt. Nadat alle toestellen uitstaan, zet ik mezelf een tas thee, laat ik nog even de honden uit, gevolgd door wat knuffelen met mijn katten en honden. Vervolgens ga ik naar mijn kamer, zet ik de verdamper met mandarijnolie aan - mandarijn werkt bijzonder rustgevend - en na een halfuur lig ik rustig te slapen.”

“Als het wat frisser wordt, masseer ik ook mijn voeten met mandarijnolie, want je slaapt veel beter met warme voeten. Soms lees ik dan nog een ontspannend boek of lig ik gewoon in bed met mijn ogen dicht terwijl ik een mentale bodyscan doe. Daarbij loop ik in mijn hoofd mijn hele lichaam af: van mijn kleine teen tot mijn kruin. Het werkt veel beter dan schaapjes tellen (lacht)! De eerste keer zal je alles nog eens moeten herhalen, maar na een paar dagen ben je al vertrokken nog voor je aan de knieën toekomt. Ik heb mezelf die rituelen aangeleerd omdat ik vroeger door stress moeilijk in slaap viel. Ik stop ook met eten na acht uur ‘s avonds. Het enige wat ik nadien nog durf te knabbelen, zijn noten, maar zeker geen koeken of chocolade.”
 

 

Een stukje pure chocolade is nochtans gezond, waarom niet vlak voor het slapengaan?
 

“In chocolade, maar ook in oude kazen en gefermenteerde producten, zit de stof tyramine. Deze stimuleert het brein en kan ervoor zorgen dat je wakker ligt. Ook rode wijn bevat tyramine. Veel mensen denken foutief dat ze goed slapen van wijn, maar alcohol zorgt er ook voor dat je ’s nachts vaker wakker wordt en minder diep slaapt. Daardoor kom je niet goed in je REM-slaap.”

 

Heb je tips om de stress van de dag van je af te schudden?
 

Ik sta een kwartier vroeger op om eventjes helemaal niets te doen. Ik neem de poes op mijn schoot, kijk uit het raam en luister naar de geluiden van de stad die ontwaakt.

“Probeer een moment van ontspanning in te lassen op het einde van je dag. Ontlading is heel belangrijk, zéker in tijden van stress. Rust en ontspanning nemen, is de belangrijkste fase van stress. Het stresshormoon doet ons in actie schieten, maar nadien moeten we opnieuw tot rust komen. Vaak blijven we in de actie hangen, maar dan blijft de stress ook sluimeren. Chronische stress is bijzonder ongezond en zorgt voor een heel slechte nachtrust.”

“Een wandeling kan helpen om goed te ontladen, maar je kan ook ademhalingsoefeningen doen om de stress letterlijk uit te ademen. Daarvoor moet je bewust korter in- dan uitademen; bijvoorbeeld in vier tellen inademen en in zes tellen uitademen. Doe dat een minuutje of drie terwijl je ontspannen op een stoel zit. Op dat moment zet je even je gedachten uit en ben je enkel bezig met het tellen van je ademhalen. Wat nog helpt, is spontaan lachen. Veel mensen vinden het ongelofelijk debiel om dat ‘zomaar’ te doen, maar het zorgt ervoor dat je blijdschapshormonen aanmaakt. Of dat nu oprecht is of niet, onze hersenen zijn wel degelijk zo gemakkelijk in het ootje te nemen.”

Alcohol zorgt ervoor dat je ’s nachts vaker wakker wordt en minder diep slaapt. Daardoor kom je niet goed in je REM-slaap, terwijl die net noodzakelijk is om psychisch te recupereren.
 

“Op welke manier je het ook doet, om het stresshormoon tegen te gaan, moet je naar de avond toe vertragen. Er zijn veel mensen die voor ze in hun bed kruipen nog achter hun computer zitten om ‘snel’ een mail te beantwoorden. Dat is het beste wat je kan doen om slecht te slapen. Trage monotone bewegingen zorgen ervoor dat je hele systeem vertraagt. Het is ook belangrijk je maag rust te geven na acht uur ’s avonds, omdat je lichaam anders nog bezig is met verteren. Voldoende beweging overdag is ook nodig om goed te slapen. Doe je dat niet, dan is je lichaam fysiek gewoon niet moe genoeg.”

 

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit?
 

“Ik spring niet meteen uit bed, no way. Dat is ook niet goed voor je lichaam. Hoewel ik geen ochtendmens ben, heb ik het mezelf toch aangeleerd om vroeger op te staan. Een goed slaapritueel begint namelijk al ’s ochtends. Ik doe in mijn bed altijd een paar yogaoefeningen. Het is niet zo dat ik op mijn hoofd ga staan, maar ik ga wel met opgetrokken benen op mijn zij liggen, terwijl ik met mijn armen naar de andere richting wijs. Het is goed voor de rug én brengt de darmbeweging op gang.”

“Ik zet ’s avonds ook al een thermos lauw water klaar met wat citroen in en drink daar ’s ochtends van. Je lichaam heeft de hele nacht afvalstoffen afgebroken en om je lichaam daarvan te zuiveren, moet je voldoende drinken. Dat begint al van ’s morgensvroeg. ’s Ochtends maak je trouwens de meeste stresshormonen aan omdat je denkt aan alles wat die dag moet gebeuren. Vandaar dat ik een kwartier vroeger opsta om eventjes helemaal niets te doen. Ik sta op, neem de poes op mijn schoot, kijk uit het raam en luister naar de geluiden van de stad die ontwaakt. Vervolgens ga ik douchen en daar geef ik mezelf een Tao-massage. Dat is een tokkelmassage over alle harde delen van je lichaam. Het stimuleert de bloedsomloop en werkt beter dan vijf koppen straffe koffie. Zo’n douche duurt amper vijf minuten, waarna ik naar beneden ga, een groot glas water drink en ontbijt. Dan begint de dag voor mij.”
 

 

Ook in je boek ‘Forever Young’ heb je een groot stuk gewijd aan ‘slapen’. Waarom?
 

“De mensen die naar mijn lezingen en workshops komen, zijn mijn grootste inspiratiebron. Velen onder hen vertelden me dat goed slapen een gigantisch probleem vormt. Dat wordt vaak gecounterd met inslaap- of slaappillen. We beseffen te weinig dat ons lichaam daar wel degelijk aan verslaafd geraakt. Het is veel gezonder en doeltreffender om jezelf een gezond avondritueel aan te leren. Ons lichaam is bijzonder: je hebt maar drie weken nodig om een gezonde gewoonte op te bouwen.”


 


‘Forever Young’ door Martine Prenen – € 29,95 bij de boekhandel