Een goede nachtrust is voor heel wat mensen belangrijk. Iedereen kent namelijk de gevolgen van een slapeloze nacht. De prestaties op het werk zijn minder, je kan je moeilijk concentreren en je loopt er humeurig bij. Net als vele andere factoren is een goede slaap er bovendien verantwoordelijk voor dat iemand er gelukkig bij loopt. Slecht slapen kan diverse oorzaken hebben. Zo is een te lage temperatuur in de slaapkamer een van de factoren die ervoor zorgt dat iemand te lang wakker ligt.

 

Dalende lichaamstemperatuur
 

De ideale temperatuur voor de slaapkamer vastleggen is onmogelijk, omdat die van persoon tot persoon verschilt.

Dat die slaapkamertemperatuur zo belangrijk is, heeft een wetenschappelijke reden. Wanneer je in slaap valt, daalt immers je lichaamstemperatuur. Die daling is noodzakelijk om in slaap te vallen. De temperatuur van de slaapkamer (of van een andere ruimte) is van belang om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Als er te veel verschil is tussen je lichaams- en de slaapkamertemperatuur, kan je lichaam zijn ‘ideale’ slaaptemperatuur niet bereiken. Wanneer de slaapkamertemperatuur te laag is, warm je minder snel op, waardoor je moeilijk in slaap kan komen.

 

Verschillen per persoon
 

De ideale temperatuur voor de slaapkamer vastleggen is onmogelijk, omdat die van persoon tot persoon verschilt. Daarom wordt er uitgegaan van een waarde tussen een minimale en maximale temperatuur, en die ligt tussen de 16 en 21°C. Bepaalde personen verkiezen een temperatuur die wat lager ligt, anderen houden ervan om lekker knus bij een temperatuur van 21°C in bed te liggen.

Omdat kinderen minder goed hun lichaamstemperatuur op peil kunnen houden, moet de kamertemperatuur constant blijven.

Waarom iemand bij een bepaalde temperatuur goed inslaapt, hangt af van diverse factoren. Zo zullen vrouwen het doorgaans liever wat warmer hebben in de slaapkamer. Mannen hebben van nature een hogere lichaamstemperatuur en verkiezen daarom enkele graden lager in de slaapkamer. Magere mensen hebben gemiddeld ook liever een iets hogere temperatuur, maar eigenlijk hangt alles gewoon af van persoon tot persoon.

 

Baby’s en kinderen
 

Ook voor baby’s en jonge kinderen is de slaaptemperatuur heel belangrijk. Omdat kinderen minder goed hun lichaamstemperatuur op peil kunnen houden, moet de kamertemperatuur constant blijven. Zeker tijdens de eerste maanden ligt de ideale kamertemperatuur tussen de 18 en 20°C - bij te vroeg geboren baby’s ligt die best wat hoger. Vanaf twee maanden kan een kamertemperatuur tussen 16 en 18°C al voldoende zijn.

Het beste is om uit te testen welke temperatuur er bij jou past. Wie over centrale verwarming en een thermostaat beschikt, kan de slaapkamertemperatuur heel precies regelen. Je kan de verwarming ook een uurtje voor het slapengaan al op de ideale temperatuur afstellen. Idealiter stelt u de verwarming zo af dat de temperatuur de hele nacht dezelfde blijft. Zo wordt u de volgende dag gegarandeerd uitgerust wakker.
 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Cozie-verwarmingsexpert.