Als je wil afslanken moet je eerst en vooral het juiste doel voor ogen houden. Je overtollige vet is immers niets meer dan een reserverantsoen dat je lichaam aanmaakt om in tijden van voedselschaarste te kunnen overleven. In onze huidige maatschappij krijgen we echter net te veel voedingsstoffen binnen, waardoor ons lichaam onnodig grote vetreserves ophoopt.

Je streeft er dus best naar om specifiek je vetpercentage te verlagen en laag te houden. Algemeen focussen op een gewichtsverlies is niet voldoende, want je moet vermijden om ook spieren of vocht te verliezen. Een professionele lichaamsanalyse vormt daarom de basis van een gezond en succesvol afslankingstraject.

 

Stabiele bloedsuikerspiegel
 

Je nachtrust heeft een enorme impact op je bloedsuikerspiegel. Zowel te weinig als te veel slapen is negatief voor je suikerstofwisseling en verhoogt de kans op diabetes type 2. Experts raden daarom aan om zeven à acht uur per nacht te slapen op vaste tijden, en zeker niet minder dan zes of niet meer dan negen of tien uur per nacht te slapen. Ook uitslapen heeft weinig zin.

Slecht of te weinig slapen verhoogt de kans op overgewicht. Je lichaam reageert dan immers minder goed op insuline. Doordat te weinig slaap ook zorgt voor een verhoging van de vetzuren en cholesterol in het bloed, verhoogt op langere termijn de kans op hart- en vaatziekten. Tot slot hebben slechte slapers meer moeite om gezond te eten, waardoor ze meer calorieën binnenkrijgen.

 

Doe-het-zelf is een afrader
 

Velen proberen om zonder enige begeleiding af te slanken. Het grote risico daarbij is echter dat ze na verloop van tijd hun motivatie dreigen te verliezen en terug in hun oude gewoontes hervallen, waardoor ze al snel terug bijkomen. Door hun aanvankelijke motivatie starten velen immers met een streng en onhoudbaar crashdieet dat op lange termijn slechts zelden goede resultaten oplevert. Ook zijn ze zich doorgaans niet bewust van de neveneffecten die zo’n aanval op hun lichaam met zich kan meebrengen.

Het internet is alleszins een slechte raadgever. Je vindt er immers veel tegenstrijdig en fout advies. Bovendien is dat advies nooit afgestemd op jouw persoonlijke situatie en lichaam. Ook kan je er niet terecht met je vragen en bekommernissen.

 

Professionele coaching
 

Via een volledige lichaamsanalyse brengt een professionele coach jouw lichaam (vetpercentage, vochtpercentage, gewicht, spiermassa, enz.) in kaart. Dat is immers de enige juiste basis om een traject op maat samen te stellen. Vervolgens stelt je coach een haalbaar voedingsschema voor je samen, inclusief een tabel met toegelaten en verboden producten. Ook daarna blijft deze coach aan jouw zijde om je op te volgen, je vorderingen en neveneffecten te bespreken én om je door het hele traject heen te blijven motiveren.