“Sport is ongelooflijk gezond en biedt je lichaam allerlei voordelen. Je krijgt meer energie, je botten worden sterker en gezonder, je conditie gaat erop vooruit, je lichaamsgewicht daalt, en ga zo maar door. Maar door te sporten werken we ook preventief aan onze gezondheid. Het versterkt ons immuunsysteem, helpt hart- en vaatziekten voorkomen, verlaagt de bloeddruk en cholesterol, en vertraagt het verouderingsproces. Je verhoogt met andere woorden dus je levenskwaliteit.”

 “Sport, en beweging in het algemeen, is zo goed voor ons, maar toch doen we beiden nog te weinig; en dat komt onze levenskwaliteit niet ten goede. Zitten is als het ware het nieuwe roken geworden. Wel bestaan er gelukkig steeds meer tools en applicaties die ons aanzetten en helpen meer te bewegen; dat kan ik alleen maar toejuichen!”

Yoga

“Yoga is een allround beleving en sport; als je de juiste poses weet aan te nemen, laat het elke vezel in je lichaam werken. En geloof mij, je krijgt het er warm van, en daar hoef je niet eens de extreemste houdingen voor aan te nemen.”

“De stijl die ik beoefen, anusara, draait volledig om de uitlijning van je lichaam. De focus ligt op wat je doet, hoe je het doet en waarom. En daar koppel je je ademhaling aan. Het is een soort mindfulness in beweging. Doordat je constant kleine cues moet volgen heb je geen tijd meer om al je to-do-lijstjes af te gaan in je hoofd, en voor mij is dat perfect; ik denk dikwijls nog teveel na.”

Bewust van je ‘ik’

“Yoga heeft mij mijn eigen grenzen leren respecteren, maar heeft me ook geleerd die aan te geven naar anderen toe, op elk vlak. Het doet je nadenken over jezelf, en confronteert je met jezelf; op een positieve manier. Met ademhalingstechnieken houd ik verder mijn stressniveau onder controle. Daarnaast heeft yoga me leniger gemaakt, en voel ik spieren waar ik zelfs het bestaan niet van afwist.”

“In tegenstelling tot wat velen denken, inclusief mijn vroegere ik, is yoga helemaal geen zweverige bedoeling. Het is een toffe, en vooral haalbare tool om je lichaam en geest te laten bewegen.”

“Het is wel van cruciaal belang dat je weet wat je doet wanneer je yoga beoefent. Toen ik voor het eerst een yogastudio binnenwandelde, had ik geen flauw idee over de houdingen die ik aan moest nemen, en hoe. Ik was al lang blij dat ik ‘de flow’ kon volgen, en anderen kon nadoen. Maar net doordat ik mijn houdingen niet goed wist aan te nemen, liep ik een polsblessure op.”

Bikram, Vinyasa, Yin

“Voor elk is er wat wils bij yoga. De eerste stijl die ik leerde kennen was hangmatyoga, waarbij je in een soort hangmat je oefeningen doet. Je hebt geen grond ter ondersteuning, dus je moet vanuit je core de oefeningen doen, wat erg intensief is. Maar je kunt bijvoorbeeld ook vinyasa doen, dat is een superactieve stijl. Of je hebt yin yoga, waarbij je erg lang in eenzelfde houding moet blijven en je al je spieren moet loslaten, waardoor je je bindweefsel gaat rekken. Maar je kunt ook bijvoorbeeld yoga beoefenen in 40 graden, dat heet bikram yoga.

 “Is yoga je ding? Ga ervoor zou ik zeggen. Maar er zijn nog tal van andere sporten die ook goed zijn voor ons lichaam en onze geest. Het belangrijkste is dat je iets kiest wat je graag doet, en als je wilt multi-sporten, waarom niet? Zolang je er maar plezier aan beleeft. Sporten is een soort me-time geworden, een nieuwe luxe.”

Nauwelijks tijd voor yogalessen? Het kan ook thuis of waar dan ook!