Sporten en diëten is een ideale combinatie. Wie alleen minder gaat eten, geeft zijn lichaam het signaal dat het met minder calorieën toekomt. Vermageren is op die manier een heel langzaam proces. Het heeft dus geen zin om zomaar maaltijden over te slaan. De combinatie met sport is prima. Het lijkt vanzelfsprekend. Wie kampt met overgewicht, kan vermageren door meer calorieën te verbranden. Toch is vermageren niet zomaar vanzelfsprekend. Als je alleen extra beweegt, zonder je voedingspatroon aan te passen, zul je wellicht niet vermageren.

Welke sport?

Belangrijk is ook dat je goed nagaat welke sport geschikt is. Wil je meer spiermassa krijgen, dan moet je aan krachttraining doen. Dat zijn bijvoorbeeld spieroefeningen. Ze zijn zinvol omdat je zo meer spieren krijgt. Iemand die evenveel weegt als jou, maar meer spieren heeft, zal meer calorieën verbruiken en dus gemakkelijker vermageren. Om je conditie bij te spijkeren kun je al vlug resultaat boeken door enkele keren per week te lopen, te fietsen of te zwemmen. Wie fit is, zal bij een fietstochtje van een half uur meer calorieën kwijtraken dan wie niet sportief is, net omdat hij aan een hoger tempo zal fietsen.

Als je kort en intensief sport, zul je vooral koolhydraten verbruiken. Om te vermageren, is het echter beter om vet te verbranden. Uithoudingssporten zijn dan ook de meest geschikte sporten om gewicht te verliezen: stevig wandelen, lopen, fietsen, zwemmen. Belangrijk is dat je minstens drie keer per week sport. Probeer het ook telkens dertig minuten vol te houden. Hoe langer je de activiteit aankunt, hoe meer vetten er worden verbrand. Een stevige wandeling van een uur is dus beter om te vermageren dan een zwempartij van twintig minuten.

Geleidelijk

Hoe verleidelijk het ook kan lijken om al onmiddellijk vijf kilometer te gaan lopen, toch is het beter om niet te overmoedig van start te gaan. Dan loop je het risico dat het niet lukt en ga je misschien wel denken dat het niets voor jou is. Bovendien krijg je door de te felle inspanning gemakkelijker spierpijn en blessures. Vaak is de eerste keer het lastigste. Laat je lichaam langzaam wennen aan het sporten en neem tijd om te recupereren.

Er bestaan handige schema’s die je toelaten langzaam terug je conditie op te bouwen. ‘Start to run’ is een methode die korte stukjes lopen met korte stukjes wandelen afwisselt. Na zeven weken kun je dan testen of vijf kilometer haalbaar is. Wees ook niet ontgoocheld als het een dagje minder gaat. Veel factoren kunnen immers een rol spelen: stress op het werk, te weinig nachtrust, een verkoudheid. Belangrijk is dat je daarna de draad terug opneemt. Vertel het ook aan vrienden en familie. Zij zullen misschien zin krijgen om je voorbeeld te volgen en je stimuleren.

Het is ook goed om je te realiseren dat het vermageringsproces door aan sport te doen, heel geleidelijk gaat. Je zult amper iets merken van de eerste trainingen, maar als je het enkele weken volhoudt, zul je wel resultaat merken. Sowieso is sporten gezond. Zo dam je ook het risico op bepaalde ziektes in, zoals problemen met hart- en bloedvaten. Wie aan sport doet, voelt zich doorgaans ook beter in zijn vel. En dat kan dan weer een stimulans zijn om bepaalde ongezonde gerechten te laten staan en eerder voor een stuk fruit of yoghurt te kiezen.