Vandaag deel ik met jullie enkele tips voor snelle, efficiënte, gezonde lunches! Zeg maar byebye smosje kaas!

Maar wat is gezond nu eigenlijk? Vaak denken we dat we gezond bezig zijn, terwijl dit helemaal niet zo is! Vergeet de kant en klare salades maar ga voor een lekker eigen gemaakte salade vol smaak. Varieer en ga op culinaire ontdekkingsreis om je slaatjes om te toveren tot ware smaakbommen. Denk aan een slaatje met avocado en garnaal, slaatje met gegrilde courgette, aubergine en paprika, een slaatje met gemarineerde kip in limoen, enz.

Eén van de voornaamste tips die ik je kan geven is laat kcal tellen los. Het heeft geen zin om je blind te staren op hoeveel kcal er ergens in zit. Calorieën zeggen namelijk niets over hoe gezond iets werkelijk iets. Zo kan het éné product minder kcal bevatten als het andere, maar wanneer je het etiket beter bestudeerd dan zie je dat het ondanks het minder aantal kcal toch meer suikers bevat.

Calorieën zeggen niets over hoe gezond iets werkelijk iets.

Wil je afvallen probeer suikers en ook natuurlijke suikers fructose, glucose (aanwezig in fruit) dan echt te beperken tot het minimum. Waarom? Heel simpel, als je gaat sporten wil je dat je lichaam je vetten gaat aanspreken, als je daarvoor flink wat voedingsproducten met een hoog suikergehalte hebt gegeten, bevindt er zich eerst een suikerlaag voor je vetten en dienen deze suikers eerst afgebroken te worden alvorens je het je vetten kan aanspreken.

Stel je maaltijden samen in functie van je groenten ( ½ groenten) en een handje vol vlees/vleesvervanger. Op de dagen dat je intensief sport kan je daar best ’s middags ook wat koolhydraten aan toe voegen.

Maar hoe zetten we dit om in de praktijk?

Weekmenu

Daar we het allemaal druk hebben met onze carrière, gezin, sociale engagementen, is een handige tool het opstellen van een weekmenu. Bij een weekmenu maak je een gestructureerd overzicht van wat je de komende 7 dagen gaat eten en dit verdeeld over 6 maaltijden per dag. Zo'n weekmenu geeft je rust in je hoofd en zorgt ervoor dat je minder snel in verleiding wordt gebracht voor een snelle, vettige hap. Tot slot stelt een weekmenu je in staat om zo veel mogelijk foodprepping op voorhand te doen.

Foodprepping

Wat is food prepping? Je kunt het omschrijven als het voorbereiden van je maaltijden waardoor je in staat bent om snel en gezond te eten. Food preppen het is makkelijker dan je denkt en kost je heus niet zo veel tijd. Ga zondagavond in je keuken staan en maak alvast enkele soepen (bvb. bloemkool-, prei-, tomatensoep) klaar. Snij je groenten (tomaten, wortelen, rode paprika, gele paprika, bloemkool, broccoli, komkommer, enz) al fijn. Bak je kippenblokjes op voorhand. Vervolgens bewaar je alle ingrediënten in aparte baken. Zo hoef je de volgende ochtend enkel nog maar je saladebox samen te stellen. Het is even druk in de keuken maar het helpt je zo vooruit de rest van de week.