Contact

Intensitijd - Ellen D'hondt
Trainer & Coach voor drukbezette vrouwen
Tweehagen 104
9170 Sint-Gillis
GSM: +32 (0)484 970 994
info@intensitijd.be

Vroeger antwoordde ik standaard ‘druk, druk, druk’ op de vraag “hoe is het met jou?”. Op 20/10/2012 maakte ik de klik. Ik maakte een einde aan mijn carrière als manager. Met 2 kinderen (zoontje Dominique 2 jaar en stiefdochtertje Delphine 11 jaar), een eigen zaak en een gezin is mijn leven eigenlijk veel drukker dan vroeger. Toch ervaar ik veel meer “Intense” tijd. Want één ding staat vast en blijft altijd hetzelfde. We hebben allemaal 24u in een dag. Enkel jij bepaalt hoe je deze 24u indeelt en wat je ermee doet.

1.      Oooh zo belangrijke ochtend

Het gevoel dat je ’s ochtends hebt neem je mee doorheen je dag. Schreeuwende kinderen, stress aan de ontbijttafel, te laat vertrokken,… wedden dat je amper van je stress gevoel vanaf geraakt op je werk? Het kleinste voorval geeft aanleiding tot frustratie, ruzie of nog meer stress. Maak dus werk van je ochtend. Sta om te beginnen al eens 15 min (later kan je hier een half uur, uur van maken en je krijgt ècht een zee van tijd, zalig gewoon!) eerder op en creëer een moment van rust voor jezelf. Doe enkele yoga oefeningen, doe een korte meditatie, drink een tasje thee, maak ontbijt klaar, kies mooie kleren uit. Kortom doe iets waardoor je een rustig en goed gevoel krijgt. Deze 15 min krijg je doorheen de dag dubbel en dik terug. Ontbijt elke ochtend. Na een nacht zonder eten heeft je lichaam nood aan vitamienen en mineralen. Eet een gezond ontbijt. (bv fruit met pitten en zaden, havermout, groene smoothie, eitje,…)

2.      Meer “zijn” dan doen

Vind je het vervelend om neer te zitten? En “moet” jij ook nog altijd vanalles doen? Hoe vervelender het voor jou is om te gaan zitten, hoe groter de nood eraan. Ga je verder met deze ratrace? Dan vergroot de kans op burn out of andere emotionele klachten. Stil worden of tot rust komen is de enige manier (echt de enige :)) om terug helder te denken en overzicht te krijgen als je hoofd barst van de to do’s en lijstjes. Minder pauzes, eten achter PC, later doorwerken, minder bewegen, minder tijd met je kinderen en partner, ongezond eten is vaak het eerste wat we doen. Toch maakt dit de zaak alleen maar erger en bereik je dubbel zoveel als je net het tegenovergestelde doet. Start met yoga of meditatie, ga wandelen in de natuur, leer muziek spelen,…

3.      Maak werk van je organisatie

Dit klinkt zo logisch. Toch zie je nog vaak mama’s en papa’s met oververmoeide kinderen in de supermarkt ’s avonds na een drukke werkdag. Maak een weekplanning en plan vooraf wat je de komende week gaat eten. Varieer in je menu en laat je inspireren door foodblogs of kookboeken (bv Pascale Naessens). Betrek je kinderen hierin en laat hen ook eens kiezen. Ze weten graag vooraf wat ze eten en zo vermijd je het dagelijkse “mama, wat gaan we eten vandaag? Oooh neen, toch niet weeral vis” Noteer het bijhorende boodschappenlijstje en ga 1, max 2 keer per week naar de supermarkt. Koop een diepvries en sla een voorraad vis en diepvriesgroenten (wist je trouwens dat dit vaak gezonder is dan groenten uit de supermarkt?)in. Haal je was onmiddellijk uit de droogkast en vouw direct op. Zo bespaar je jezelf een hoop strijk.

4.      Breng in kaart

Heb je steeds het gevoel dat je te weinig tijd hebt? Breng je dag in kaart en noteer per uur waar je tijd naartoe is gegaan. Noteer daarnaast welk resultaat het jou gegeven heeft en welk gevoel je erbij had. Ik hoef je niet te vertellen dat “druk, druk, druk” een perceptie is. En het “druk hebben” staat vaak synoniem voor succesvol zijn. Ons ego dat schreeuwt om wat aandacht. Wees dus kritisch en doe hetgeen bij jou past en wat je graag doet. Niet hetgeen anderen van jou verwachten (of wat je denkt dat anderen van jou verwachten ;-)) Durf aan jezelf toe te geven dat je veel tijd doorbrengt met mailen, eindeloze telefoongesprekken, social media of gewoon lummelen.

5.      Betrek je kinderen en je partner

Als mama voelen we ons vaak eindverantwoordelijk voor de kinderen en het huishouden. Toch vergeten we daarbij dat we nu vaak voltijds werken. We willen graag de controle behouden en alles zelf doen. (nadien nemen we onze man en kinderen dan wel kwalijk dat ze “nooit” iets doen ;-)) Leer loslaten en verdeel de taken. Bespreek samen met jullie gezin welke taken er zijn en hoeveel tijd elke taak in beslag neemt. Verdeel de taken en evalueer ze regelmatig. Doe family meetings, superleuk! Je kinderen leren hierdoor verantwoordelijkheid opnemen en voelen zich deel van het gezin. Op voorwaarde uiteraard dat je geen commentaar geeft. Elke persoon is anders en heeft andere dingen meegekregen vanuit zijn opvoeding. Respecteer dit ook. Misschien kan je er zelfs nog iets van leren. Op deze manier vergroot je trouwens ook het zelfvertrouwen bij je kinderen.
 
Een ander resultaat vraagt altijd een andere aanpak. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Is dit allemaal zo simpel? Dan was er morgen inderdaad nergens nog stress. Nieuwe gewoonten integreren vraagt in het begin doorzetting, discipline en tijd. Hou iets 40 dagen onophoudelijk vol en je spreekt van een nieuwe gewoonte. De eerste week is effe doorbijten. Van zodra je het voordeel voelt, wil je niet meer terug. Heb je genoeg van “druk, druk, druk”? Verander zelf en zie wat er gebeurt met je omgeving. Be the change you want to see in this world!

www.ellendhondt.com